Organiseren


Voordat je aan de slag kunt moet een aantal dingen op orde zijn. Een vaste plek voor de diverse boeken en materialen voorkomt spullen kwijtraken of lang moeten zoeken. Een plek waar je kind goed kan werken vergroot de kans dat het ook echt gebeurt. Probeer in beeld te krijgen hoe je kind werkt en leert. Dan weet je ook waar je hulp meer of juist minder nodig is.






Eigen kamer als werkplek - en dan?

Het klinkt zo vanzelfsprekend. Als je kind een eigen kamer heeft met een bureautje, een eigen computer en een boekenplank voor alle schoolboeken is dat natuurlijk ideaal. Alleen... of je kind daar ook goed zal werken is daarmee nog niet gegarandeerd.








Er zijn kinderen die een hele middag met school bezig zijn. Maar in feite hebben ze netto maar weinig tijd aan hun schoolwerk besteed. Tussendoor verzandde hun aandacht in filmpjes kijken, nieuwe liedjes kiezen om te beluisteren, reageren op de telefoon die elke paar minuten trilt of hun spelcomputer, huisdieren, spelende of aandacht vragende broertjes of zusjes, het zoeken naar spullen enzovoort. 

Hoe hier mee om te gaan? 

Beslissend is om te beseffen dat we nu eenmaal in een wereld vol afleiders leven en dat schoolwerk juist rust en concentratie vereist. En net zo beslissend is het om in beeld te hebben hoe jouw kind met al die afleiders omgaat. 

Je kunt van een jonge leerling niet verwachten dat hij of zij alle verleiders zomaar even kan weerstaan.  


[Als voorbeeld en ter informatie: Volgens het Trimbos Instuut besteden bijna 40 procent van de jongeren van 10 tot en met 16 jaar naar eigen zeggen, minstens 3 uur per doordeweekse dag aan het gamen, 15 uur per week. Jongens gamen meer dan meisjes. Zie ook www.uwkindengamen.nl]

Kijk daarom naar het feitelijke studiegedrag van je kind en bespreek wat er moet gebeuren om langere fasen van zelfstandig en geconcentreerd werken mogelijk te maken. 

Hoe meer je kind er van overtuigd is dat dit nodig is, hoe makkelijker dit gaat. Maar omgekeerd zou ik ook niet afwachten of mijn kind dit ooit zelf helemaal uit zichzelf zal begrijpen. Soms moet je hen verplicht laten ervaren dat het schoolwerk beter en sneller verloopt als die afleiders verplicht buiten beeld zijn. Daarna is er dan weer tijd voor leuke zaken. 

Voorbeelden van afspraken:

  • Broertjes en zusjes zijn even op een andere plek dan waar je kind zit te werken
  • De mobiele telefoon blijft bij de ouders
  • De spelcomputer / TV staat niet op de plek waar ook voor school gewerkt moet worden
  • Op een vast moment op de dag werkt je kind bijvoorbeeld aan de keukentafel of een andere plek waar toezicht en rust is. 
  • Je kind maakt een maken-leren lijstje (met het werk dat die dag moet gebeuren) en moet dit even bespreken voordat het aan de slag gaat. Elke keer als iets af is komt het dit laten zien en afstrepen onder je neus. Bijkomend voordeel: Het biedt je ook de gelegenheid om waardering uit te spreken!

Ga zelf ook aan het werk

De mens heeft "last" van spiegelneuronen. Als we iemand zien gapen, gapen we zelf ook. Als iemand hard aan het werk is, voelt het op een of andere manier prettig als we dat zelf ook doen. Maak hier gebruik van. Als je kind een uurtje aan de keukentafel werkt, pak dan zelf ook je spullen erbij en werk de administratie bij bijvoorbeeld. Het geeft bovendien een gevoel van verbondenheid en terloops zie je ook hoe je kind zich concentreert en dingen aanpakt. 


Spullen organiseren - overzicht behouden

Richt samen met je kind de werkplek van je kind in. Bedenk logische en vaste plekken waar spullen komen te liggen en - ook weer opgeborgen moeten worden. 

Laat je kind zien hoe je papieren handig op kunt bergen. Koop mapjes in diverse kleuren, leg ook uit hoe je er mee kunt werken.

De wereld wordt steeds digitaler. Laat je kind ook zien hoe je e-mailtjes en digitale bestanden slim kunt sorteren in je mailprogramma om overzicht te houden.

Leer je kind om de avond van te voren de boekentas in te pakken. Leer ze om daarbij om hun rooster er naast te houden en ook aan het Daltonuur te denken waar ze die dag voor ingeschreven hebben.